Waar is Sven?
Door EMBER, projectgroep FONTYS ACI
Demi Schalkwijk / Famke Beun / Dirk de Mol / Bas van Veghel / Nori Xhofleer / Stef Cleven
Winnaars 500 euro tijdens Pitchnight #1
Met de ‘Waar is Sven?’ campagne wordt men aan het denken gezet over wat zij
persoonlijk kunnen doen voor mensen die onder de armoedegrens leven. De
boodschap van de campagne is dan ook ‘wat kan jij doen?’.
De sterkte van deze campagne is dat er wordt gefocust op wat wél kan. Men kan
elkaar al helpen met kleine dingen.
Dit wordt gedaan door een campagne die zowel fysiek als op social media verspreid
wordt. Met de campagne wordt een verhaal verteld wat men aan het denken gaat
zetten. Er worden echte mensen gebruikt zodat het verhaal echter en persoonlijker
overkomt. Het uiteindelijke doel is dan ook dat Tilburgers elkaar net wat sneller
helpen om zo de stad en haar inwoners mooier te maken.
Awareness creëren voor dit probleem is belangrijk voor EMBER. Wij zien dat mensen die onder de armoedegrens leven sociaal-culture evenementen missen. Met deze
campagne gaan we dit extra belichten. Wij willen dat iedereen mee kan doen aan
sociaal-culture evenementen om zich zo te ontwikkelen en om niet in een sociaal
isolement te komen.
De campagne is opgedeeld in 3 fases, deze worden hieronder uitgelicht:
Fase 1 bestaat uit een serie beelden van sociale settingen waar Sven mist. In het
beeld is te zien dat de anderen het bijzijn van Sven missen. Op het beeld staat de
tekst ‘Waar is Sven?’ en daaronder ‘Wat kan jij doen?’. Het beeld wordt verspreid op
zowel social media als op fysieke plekken in Tilburg.
Fase 2 bestaat uit een serie beelden van sociale settingen waar Sven wél is. De
anderen zijn duidelijk blij dat hij erbij is en de leegte is nu opgevuld. Op dit beeld
staat de tekst ‘Daar is Sven, mede mogelijk gemaakt door…’ en nogmaals ‘Wat kan
jij doen?’. Ook dit beeld wordt verspreid op social media en op fysieke plekken in
Tilburg.
Voor de laatste fase staat er een video op de planning. In deze video wordt het
bovenstaande verhaal gespeeld in bewegend beeld. Dit om de boodschap op een
nog sterkere storytelling manier over te brengen. De vraag ‘Wat kan jij doen?’ staat
hier ook weer centraal. Deze video wordt verspreid op social media.
Meer informatie?
Stef Cleven: clevenstef@gmail.com